Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

Hoe vul ik AdBlue® bij?

Hoe vul ik AdBlue® bij?

Om meteen met de deur in huis te vallen geven we mee dat AdBlue® geen additief is voor diesel! Dit wil dus zeggen dat AdBlue® nooit gewoon in de brandstoftank mag worden gegoten! AdBlue® heeft dus zijn eigen reservoir met bijhorende vuldop. Waar deze zich bevindt hang van het merk & type van de wagen af. Je kan de AdBlue® vuldop meestal terugvinden achter de tankklep naast deze van de dieseltank, in de koffer of onder de motorkap. Meestal heeft het reservoir ook een duidelijke blauwe dop, zo valt deze steeds op! Je kan natuurlijk steeds terecht in de handleiding van je wagen of bij je garagist voor meer informatie!

De AdBlue® kan men zelf bijvullen, hoewel het makkelijk is om dit te laten doen door de garage tijdens het onderhoud is het kostenbesparend indien ze dit zelf doen. Daarvoor kan men natuurlijk terecht op sommige tankstations zowel voor flesjes als aan de pomp maar indien je meerder wagens hebt kan het wel een kostenbesparend idee zijn om die in grotere vaten of IBC’s aan te kopen. Hoe groter het volume hoe goedkoper de prijs.

Bij sommige merken moet de boordcomputer worden gereset wanneer je de AdBlue® bijvult. Indien het lampje dus blijft branden ga je best even te rade bij je handleiding om te zien hoe je dit juist doet!

Indien je aan de pomp gaat bijvullen, let dan zeker op dat je de pomp ver genoeg induwt!

Er wordt wel aangeraden om telkens een minimum van 5l bij te vullen en al zeker wanneer het lampje al enige tijd aan het branden was. Daarnaast geven we je ook graag mee dat je de wagen pas bijvult wanneer het lampje brand. Zo zorg je ervoor dat het reservoir ook niet te vol wordt gegoten. Dit laatste kan naast morsen ook zorgen voor een negatieve invloed op samenstelling en kwaliteit. Te vol kan er voor zorgen dat er sprake is van kristallisatie. En dit geef nefaste effecten op de SCR katalysator.